Vedtægter for

 

Fonden den Selvejende Institution

 

Hou-Hallen

 

§ 1. Navn og hjemsted

Institutionens navn er: "Fonden Den Selvejende Institution Hou-Hallen”. Institutionens hjemsted

er Odder Kommune.

 

§ 2. Institutionens formål

Det er institutionens formål at drive en bygning i Hou, der indeholder handicapvenlige fritids- og

forsamlingslokaler, fortrinsvis beregnet til benyttelse af Odder Kommunes borgere og disses foreninger.

Der skal dog tages tilbørligt hensyn til kredse uden for kommunen, der støtter institutionen, samt til

stævner, turneringer og lignende. Bygningen skal fortrinsvis være til disposition for sportsklubber,

gymnastikforeninger og skoler for udøvelse af sport og idræt - herunder handicapidræt. Bygningen skal

også kunne benyttes af ungdomsforeninger og andre oplysende foreninger med fortrinsvis kulturelle

formål samt til arrangementer af udstillinger, møder, stævner, teater, koncerter og lignende.

 

§ 3. Kapitalforhold

Den til opførelsen af den i § 2 omtalte bygnings nødvendige kapital er fremskaffet ved indsamling blandt

interesserede borgere, foreninger og institutioner. Der indgår tillige bidrag fra fonde, tipsmidler,

arrangementer og lignende, samt ved optagelse af lån realkreditinstitutter og pengeinstitutter.

Institutionens drift gennemføres ved lejeindtægter, bidrag fra personer og foreninger, reklameindtægter

samt tilskud i henhold til gældende lovgivning - eksempelvis fritidslovgivningen. Et evt. overskud der jf.

budgetterne for kommende år ikke findes fornødent til institutionens drift, skal anbringes i let

omsættelige, sikre obligationer, noteret på institutionens navn, med henblik på imødegåelse af fremtidige

driftsunderskud, ombygninger, tilbygninger og lignende.

Da institutionen er selvejende, har ingen person, forening, kommune eller andre del i institutionens

formue eller evt. overskud.

 

§ 4. Regnskabsåret

Institutionens regnskabsår løber fra 1. januar til 31. december.

 

§ 5. Bestyrelsen

Bestyrelsen består af 5 medlemmer. 1 medlem af bestyrelsen er valgt/udpeget af HOIF.

4 medlemmer er valgt af generalforsamlingen.

Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. Der vælges 2 medlemmer hvert andet år. Bestyrelsen

konstituerer sig selv umiddelbart efter generalforsamling med formand, kasserer, næstformand og

sekretær.

 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden eller

mindst 2 bestyrelsesmedlemmer finder det fornødent. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når over halvdelen

af medlemmerne, inkl. formanden eller næstformanden, er til stede. Bestyrelsen ansætter og afskediger

det til institutionens drift nødvendige personale. Tillige drager bestyrelsen omsorg for, at institutionens

faciliteter udnyttes i overensstemmelse med formålsparagraffen, og fastsætter den leje eller entre, der skal

betales for benyttelse af bygningerne, og drager i det hele taget omsorg for, at institutionen drives på

økonomisk forsvarlig vis. Bestyrelsen udarbejder ordensreglement for bygningens anvendelse. Der skal

føres forhandlingsprotokol over det på bestyrelsesmøderne.

 

§ 6. Generalforsamling

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned efter bekendtgørelse herom i lokal presse/avis

med mindst 2 ugers forudgående varsel.

Generalforsamling skal have følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent.

2. Formanden aflægger beretning.

3. Årsregnskab fremlægges til godkendelse og budgetforslag for det følgende år forelægges og

godkendes.

4. Indkomne forslag.

5. Valg af 2 medlemmer til bestyrelsen.

6. Valg af 2 suppleanter.

7. Eventuelt.

Eventuelle forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal i skriftlig form være formanden i

hænde senest en uge forinden generalforsamlingen afholdes.

Stemmeberettigede på generalforsamlingen er: Medlemmer af: HOIF, HOIF’s støtteforening. HouHallens

Venner, Team Odder og Hou Fællesforum. Tillige er den daglige ledelse, bestyrelse og faste lærerteam på

Egmont Højskolen, Hou Maritime Idrætsefterskole og Hou Skole stemmeberettigede.

Andre idrætslige eller kulturelle foreninger/forsamlinger kan optages som stemmeberettigede efter

indstilling fra bestyrelsen og til godkendelse på den førstkommende ordinære generalforsamling.

§ 7. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen eller 20 stemmeberettigede personer

finder det nødvendigt. Begæring om ekstraordinær generalforsamling skal være ledsaget af motiveret

dagsorden. Indkaldelse skal ske på samme måde og med samme varsel, som ved ordinær

generalforsamling.

 

§ 8. Regnskab og revision

Institutionens årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives af

hele bestyrelsen. Årsregnskabet fremlægges til gennemsyn i institutionen 8 dage forud for afholdelse af

den ordinære generalforsamling. Generalforsamlingen vælger en statsautoriseret/registreret revisor til at

udarbejde årsregnskabet.

Revisor må ikke sidde i bestyrelsen. Bestyrelsen foranlediger hvert år, umiddelbart efter

generalforsamlingen det godkendte regnskab fremsendt til Odder Kommune til orientering.

§ 9. Tegningsregler

Institutionen tegnes af 2 bestyrelsesmedlemmer i forening, hvoraf den ene skal være formanden eller i

dennes fravær næstformanden. Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom eller optagelse af lån,

tegnes institutionen af den samlede bestyrelse.

 

§10. Vedtægtsændringer

Ændring af vedtægterne kan ske på et bestyrelsesmøde, men vedtægtsændringerne skal efterfølgende

godkendes på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med min. 3 ugers og max. 6 ugers mellemrum.

Vedtægtsændringer skal godkendes af mindst 2/3 af de fremmødte på begge generalforsamlinger.

§11. Opløsning

Opløsning af institutionen kan kun besluttes på et bestyrelsesmøde, hvor alle bestyrelsesmedlemmer er til

stede, og hvoraf mindst % af bestyrelsen stemmer for opløsning af institutionen. Opløsning af

institutionen skal dog, for at være endelig vedtaget, godkendes på 2 på hinanden følgende

§12. Formuens anvendelse

Såfremt Fonden Den Selvejende Institution Hou-Hallen ophæves, skal dens formue anvendes til fremme

af de i § 2 omhandlede formål i Hou omegn. Selve beslutningen om hvorledes midlerne skal anvendes,

træffes af bestyrelsen. Bestyrelsens beslutning skal efterfølgende godkendes på en generalforsamling ved

almindeligt stemmeflertal.

Nærværende vedtægter er vedtaget på ordinær generalforsamling den 18. maj 2021 og efterfølgende

godkendt på den ekstraordinære generalforsamling den 15. juni 2021.